هرچیزی که در مورد رنگ و انواع رنگ باید بدانید
مورد رنگ‌های ساختمانی بیشتر بدانید

دیوارها، سقف‌ها و قسمت‌های بیرونی منازل برخی از محبوب ترین قسمت های خانه برای صاحبان خانه است. اگرچه تقریباً همه افراد هر از گاهی خانه های خود را با رنگ‌های ساختمانی رنگ‌آمیزی می کنند، اما تعداد کمی از افراد میدانند که به چه چیزی برای نقاشی نیاز دارند و چه چیزی باید بخرند؟؟

این کالاها چیست؟ و هنگام خرید آن چه می خواهید بدانید؟ به چه رنگی نیاز دارید؟ آیا یک گالن رنگ 50 هزار تومانی مثل یک گالن رنگ 80 هزارتومانی است و مناسب است؟ در مورد رنگ اکریلیک (لاتکس) و رنگ روغنی چطور؟ پرایمر‌ها چطور؟ همه این موارد بسیار گیج کننده است و در نتیجه بسیاری از مردم به سادگی تصمیم خود را بر اساس قیمت می گذارند.

 

مورد رنگ‌های ساختمانی بیشتر بدانید

در این مقاله با مجله اینترنتی فروشگاه اینترنتی کاردک همرا باشید تا با اصول رنگ آمیزی آشنا شوید:

رنگ چه چیزی است، چه نوع‌هایی وجود دارد، چه نوعی برای استفاده و در کجا و نحوه انتخاب رنگ براق مناسب.

 

رنگ ساختمانی چیست؟

رنگ ترکیبی از چهار ماده اصلی است: رنگدانه ها ، رزین ها ، حلال ها و مواد افزودنی.

رنگدانه ها نوعی رنگ هستند و رزین اتصال دهنده یا چسب است. حلال حامل ماده ای است که تماماً مایع بوده و با خشک شدن رنگ تبخیر می شود. مواد افزودنی ویژگی های عملکردی خاصی از قبیل مسدود کردن لکه ها یا خاصیت کشیدن قالب را ارائه می دهند.

رنگهای ارزان قیمت درصد بیشتری از حلالها را در خود دارند و نسبت رنگدانه ها به نسبت حلال ها کمتر میباشد ، به همین دلیل ضعیف تر از رنگ های بهتر و گران قیمت تر هستند. در نتیجه ، می تواند تا 50 درصد رنگدانه و رزین کمتر در یک گالن رنگ ارزان قیمت وجود داشته باشد.

این بدان معنی است که بیشتر آنچه که شما با رنگ ارزان قیمت اعمال می کنید ، حلال است (آب یا حلال های مخصوص رنگ) ، که فقط تبخیر می شود و رنگدانه کمی در پشت خود باقی می گذارد.

به همین دلیل است که وقتی رنگ های ارزان قیمت را استفاده میکنید رنگدانه های کمتری درنتیجه پوشش کمتری دارند و باید تا سه یا چهار دست رنگ بر روی سطوح بزنید که مصرف رنگ شما بیشتر میشود.

 

بنابراین از جوانب مثبت که نگاه کنیم ، بهتر است که که برای وقت خود ارزش قائل باشید.

یاد بگیرید: بهترین نقاشی را که می توانید خریداری کنید ، خریداری کنید و از اینکه بیش از دوبار رنگ نکشید ، خودداری کنید.

به دنبال تولید کننده هایی با شهرت خوبی باشید و به دنبال محصولاتی باشید که حاوی حدود 45 درصد رنگدانه و رزین در هر حجم هستند.

 

تفاوت رنگ های پایه آب در مقابل رنگ های پایه حلال روغنی

اساساً تمام رنگها در دو دسته حلال قرار می گیرند که نوع آنها را تعریف می کند:

  • رنگ های پایه آب
  • رنگ های پایه روغنی

رنگ های پایه آب در حقیقت دارای آب به عنوان حلال است ، اما فقط برای گیج کردن همه ، این رنگ معمولاً “لاتکس” خوانده می شود، حتی اگر حاوی لاتکس نباشد.

بسیاری از رنگهای پایه آب با آکریلیک ساخته می شوند و ممکن است “لاتکس اکریلیک” نامیده شوند.

برچسب “رنگ روغنی” به همان اندازه گیج کننده است ، زیرا در واقع با روغن ساخته نمی شود. این ماده یک حلال از عناصر معدنی (همچنین به عنوان نازک کننده تر رنگ نیز شناخته می شود) یا رزین آلکیدی است.

آلکید را می توان با تینر رقیق کرد و رنگ لاتکس با آب رقیق می شود. در فروشگاه رنگ ، اگر از اصطلاحات رنگ لاتکس یا الکیدی یا رنگ روغنی استفاده کنید متوجه خواهید شد.

به صورت کلی برای رنگ های نیم پلاستیک و تمام پلاستیک و آکریلیک از آب برای رقیق کردن استفاده میکنیم و برای رنک های آلکیدی و روغنی از تینر براساس نوع رنگ میتواند تینر فوری یا روغنی باشد استفاده کرد.

 

رنگ های پایه آب (لاتکس) :

رنگ لاتکس به دلایل مختلفی رایج ترین نوع رنگ برای مصارف خانگی است :

  • با آب و صابون تمیز میشود. (قابل شستشو)
  • سازگار با محیط زیست؛ به طور معمول حاوی VOC های کمتری (ترکیبات آلی فرار)
  • اجرای فوق العاده
  • انعطاف پذیر و تحمل حرکت با قلمو و غلطک را حفظ می کند
  • می تواند از کپک و رطوبت جلوگیری کند
  • سریع خشک میشود
  • در رنگ ها و طیف های رنگی مختلف موجود است

بهترین رنگ برای استفاده برروی دیوار ها و سقف و در میباشد.

 

رنگ های آلکیدی :

رنگ های آلکید معمولاً در کاربردهای نقاشی خانگی استفاده نمیشد. در یک زمان ، این رنگ ها برای حمام ها و سایر مناطق “مرطوب” استاندارد بودند ، زیرا از بین بردن آنها آسان بود ، از براقیت بالاتری برخوردار بودند و از دوام اولیه رنگ های لاتکس با دوام بیشتری داشتند. این واقعیت دیگر نیست ، با این حال ، به عنوان بسیاری از رنگهای لاتکس اکنون رنگهای آلکیدی برابری می کنند و گاه از آن فراتر هستند.

هنگام استفاده در خانه ، رنگهای آلکیدی بیشتر در مناطقی که در معرض سایش سنگین قرار دارند یا مستعد ضربه هستند ، قرار دارند. این موارد شامل تریم ، کف و بعضی مواقع کابینت است.

یکی دیگر از مزایای آلکید این است که مدت زمان خشک شدن طولانی تری نسبت به رنگ لاتکس دارد ، بنابراین رد قلم به اندازه خود نشان نمی دهد. این مزیت در هنگام ترمیم رنگ ، چوب و کابینت مناسب.

ولی در حال حاظر بهترین گزینه برای رنگ کردن دیوار ها رنگ روغنی میباشد و سقف ها از رنگ های لاتکس.

 

برخی از معایب رنگ آلکیدی عبارتند از:

  • معمولاً گرانتر از رنگ لاتکس است.
  • دارای بود است و مدت زمان زیادی برای خشک شدن باید صبر کنید.
  • سازگار با محیط زیست نمیباشد.
  • نیاز به پاکسازی با حلال شیمیایی (رنگبر یا تینر) دارد.

برخی از شهرداری های محلی استفاده از این رنگ را به دلیل مواد خطرناکی که در جریان زباله ایجاد می کند، محدود می کنند.