چگونه رنگ لاتکس (اکریلیک) را رقیق کنیم-؟
حلال رنگ اکریلیک چیست؟ آموزش رنگ‌آمیزی با رنگ اکریلیک

یکی از مزایای استفاده از رنگ اکریلیک (لاتکس)، سهولت استفاده از آن است. به محض اینکه رنگ لاتکس یا اکریلیک را از فروشگاه های رنگ در شرایط مختلط خریداری میکنید، رنگ لاتکس آماده است. رنگ جدید و تازه لاتکس که به تازگی مخلوط شده است، به ندرت نیاز به رقیق شدن بیشتر برای استفاده با غلطک و قلمو دارد.

 

حلال رنگ اکریلیک (لاتکس) چیست؟

رقیق شدن می‌تواند برای پیسوله‌های رنگی یا برای رنگ لاتکس‌های قدیمی تر که به دلیل تبخیر مقدار آب تا حدی از دست داده اند، ضروری باشد. از آنجا که رنگ لاتکس مبتنی بر آب است، یعنی می‌توان گفت آن را با آب رقیق کرد.

 

حلال رنگ اکریلک (لاتکس)، آب میباشد. جهت رقیق کردن رنگ از آب استفاده نمایید.

 

مقدار و میزان آب برای رقیق کردن رنگ های لاتکس و اکریلیک بستگی به غلظت رنگ دارد. به صورت تقریبی 1/3 رنگ میباشد اما این مقدار برای شرکت ها متفاوت است؛ میتوان گفت بستگی به اجرا رنگ با قلم‌مو، غلطک و یا پیستوله فرق میکند و هنگام اجرا با هر کدام دقت نمایید که رنگ شره نکند و یا غلظت بالایی نداشته باشد که رنگ آمیزی سخت باشد.

 

رنگ اکریلیک را با نام لاتکس نیز میشناسند.

 

وسایل و لوازم مورد نیاز برای رنگ‌آمیزی اکریلیک

  • رنگ لاتکس یا رنگ اکریلیک (رنگ پایه آب)
  • آب به دمای اتاق رسیده باشد
  • لیوان اندازه گیری مایعات
  • قیف تمیز
  • در بازکن رنگ
  • همزن رنگ (میتواند قطعه‌ای چوب باشد)
  • مته برقی (اختیاری)
  • اتصال میکسر برای مته (اختیاری)

 

دستورالعمل

جهت استفاده از رنگ اکریلیک و رنگ‌آمیزی با رنگ اکریلیک از روش‌های زیر بهره‌مند شوید.

 

رنگ اکریلیک را بررسی کنید ( با آب و هوا سازگار شود )

قبل از اینکه رنگ لاتکس یا اکریلیک را رقیق کنید، رنگ را در دمای محیط بین 10 درجه سلسیوس و 90 درجه سلسیوس قرار دهید. رنگ سرد آهسته تر جریان می یابد و نیازی به رقیق شدن شدن ندارد.

اگر رنگ خیلی سرد باشد، ممکن است این احساس غلط را ایجاد کند که نیاز به رقیق شدن دارد.

 

رنگ اکریلیک به دلیل اینکه بر پایه آب هستند در دمای خیلی سرد (-4 درجه به بعد) ممکن است یخ بزنند!!!

 

رنگ را از قبل مخلوط کنید

مخلوط کردن رنگ

 

رنگ را کاملاً مخلوط کنید و هم بزنید.

اگر اخیراً رنگ در فروشگاه تکان خورده است، این مرحله ضروری نیست چون هم خورده. با گذشت زمان، مواد جامد تمایل به جمع شدن در قسمت پایین قوطی دارند، و سنجش قوام واقعی رنگ را دشوارتر می کند.

میکسر را به برق زده و با مته مخصوص رنگ هم بزنید تا رنگ مخلوط شود. چوب آزمایشی را از طریق رنگ اجرا کنید تا آن را امتحان کنید. اگر چوب را در انتها قوطی بکشید، مواد جامد هنوز کاملاً با هم مخلوط نشده باشند، در صورت بروز این مورد، قدرت میکسر را بالاتر ببرید تا خوب مخلوط شود و قوام یکسانی داشته باشد و کل رنگ در یک حالت باشد.

 

برای استفاده از میکسر، میکسر را بالا و پایین ببرید کفایت میکند. میتوانید دستی هم رنگ را هم‌بزنید تا مخلوط شود.

 

ارزیابی کنید که آیا رنگ نیاز به نازک شدن دارد یا خیر ؟

در بعضی مواقع بعد از مخلوط کردن نیاز است که براورد کنید که آیا این رنگ خریداری نیاز به رقیق کردن دارد یا خیر؟؟

در صورت نیاز با اضافه کردن آب به رنگ، رنگ را رقیق کنید تا قابل استفاده باشد.

این رقیق کردن برای قلمو ها و غلطک ها باعث حرکت مناسب آنها برروی سطح موردنظر میشود تا ردی بر روی سطح نباشد و به خوبی پخش شود تا پوشش خوبی داشته باشد.

همچنین این رقیق کردن بسیار مناسب برای پیسوله ها میباشد تا رنگ بر روی پیسوله گیر نگند و به صورت یکنواخت بر روی سطح اسپری شود.

 

توجه: رقیق کردن رنگ با مقدار زیادی آب یا رقیق نکردن رنگ به منزله بی کیفیت بودن آن نیست.

 

ناخالصی ها را جدا کنید

با استفاده از یک قلاب رنگ های جامد یا ناخالصی های موجود در رنگ را جدا کنید تا هیچگونه ناخالصی در رنگ وجود نداشته باشد.

 

میزان آب برای رقیق کردن

برای تقسیم مقدار مناسب آب ، از یک فنجان اندازه گیری مایعات استفاده کنید ، نه یک فنجان اندازه گیری خشک. مقدار آب اضافه شده با توجه به قوام فعلی رنگ و قوام مورد نظر شما متفاوت است.

چهار اونس (حدودا 1 لیتر) آب تمیز و دمای اتاق معمولاً مقدار مناسبی برای شروع است. شما همیشه می توانید علاوه بر به عنوان ذکر شده آب مورد نیاز اضافه کنید. تولید کنندگان رنگ تمایل دارند که مقدار آب افزودنی را به میزان 8 اونس در هر گالن رنگ لاتکس برای کاربردهای اسپری بکشند.

برای رقیق کردن رنگ لاتکس مورد نظر خود به لیبل موجود در رنگ نگاه بیااندازید یا مشخصات رنگ آنلاین را بررسی کنید.

 

آب را درون رنگ مخلوط کنید

آب را به آرامی در رنگ ریخته و در حالی که به آرامی رنگ را با چوب هم میزنید. قبل از استفاده با لیوان ویسکوزیته یا قیف تست کنید.

 

نکاتی برای رقیق شدن رنگ لاتکس (اکریلیک)

  • هرگز از مواد نفتی مثل تینر و نفت برای رقیق کردن رنگ های لاتکس و اکریلیک استفاده نکنید. درصورت استفاده رنگ میبره و غیر قابل استفاده میباشد.
  • اضافه کردن آب برای رنگ باعث رقیق شدن رنگ و در نتیجه رنگ آن می شود ، بنابراین ممکن است برای بهبود کیفیت رنگ ، کت های اضافی لازم باشد.

 

بهترین رنگ اکریلیک بازار

رنگ‌های اکریلیک زیادی در بازار ایران موجود میباشد که هر کدام برند هستند. پیشنهاد کاردک انتخاب رنگ اکریلیک مناسب با کار شما میباشد که میتوانید در میان چندین محصول موجود در فروشگاه و بررسی ویژگی هر یک از رنگ‌های اکریلیک، رنگ لاتکس دلخواه خود را تهیه کنید.