چگونه چوب را رنگ کنیم؟ آموزش کامل رنگ آمیزی چوب در خانه
چگونه چوب را رنگ کنیم؟ آموزش کامل رنگ آمیزی چوب در خانه

چگونه چوب را رنگ کنیم؟ آموزش کامل رنگ آمیزی چوب در خانه

[rt_reading_time label="زمان مطالعه:" postfix="دقیقه" postfix_singular="دقیقه"]
چگونه چوب را رنگ کنیم؟ آموزش کامل رنگ آمیزی چوب در خانه

رنگ آمیزی چوب پروژه‌ای اساسی و بدون خطا است که بسیاری از افراد می توانند این کار را با عجله در خانه نیز انجام دهند و یا از میانبرهایی استفاده کنند که نتایج ضعیفی به همراه دارد. بعلاوه، با پیدایش سطوح آماده رنگ یا تزئینات و روکش های آماده شده، نقاشی روی چوب کم کم به یک هنر گمشده تبدیل شده است.

تسلط بر تکنیک‌های رنگ آمیزی باکیفیت روی سطوح چوبی کار سختی نیست، اما نیاز به تمرین زیادی دارد. تنها در عرض چند ساعت، می توانید خود را از یک نقاش آماتور به فردی با مهارت‌های حرفه‌ای در این زمینه تبدیل شوید.

با ما همراه باشید تا در این آموزش به صورت کامل و مثل یک حرفه‌ای چوب، میز عسلی و مبلمان منزل خودتان را رنگ کنید و از لذت رنگ آمیزی با دستان خودتان بی بهره نباشید.

 

هشدار:

هنگام سنباده زدن به صورت دستی یا ماشینی همیشه از ماسک در جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار استفاده کنید. اگر فکر میکنید که سطح با رنگ پایه سرب رنگ شده اقدامات لازم برای جلوگیری از تنفس یا بلعیدن گرد و غبار رنگ انجام دهید.

 
وسایل مورد نیاز برای رنگ کردن چوب
وسایل مورد نیاز برای رنگ کردن چوب
 

 طریقه اجرا رنگ آمیزی چوب

  1. سطح زیرکار را بپوشانید

ورقه هایی پلاستیکی را روی زمین یا سایر سطوح کار بپوشانید ( میتوانید از کاور رنگ استفاده کنید) تا از ریختن رنگ محافظت کنید. یک پارچه کهنه یا کاغذ های بزرگ را روی ورقه های پلاستیکی قرار دهید. پلاستیک از ریختن رنگ به کف جلوگیری می کند، در حالی که پارچه کهنه سطحی غیر لغزنده ایجاد می کند و به جلوگیری از ریختن رنگ کمک می کند.

 
چوب قبل از رنگ آمیزی
چوب قبل از رنگ آمیزی
 
  1. سطح چوبتان را تمیز کنید

محافظ چشم و دستکش لاستیکی بپوشید. محلول شوینده قوی چربی زدایی را با آب نسبتا گرم که در دستورالعمل آن نوشته شده مخلوط کنید. پارچه ای را در آب فرو کنید، آن را محکم فشار دهید، سپس چوب را دستمال آغشته شده به محلول شوینده و آب پاک کنید تا همه روغن ها، کثیفی ها و علامت های موجود در چوب پاک شوند. سطح چوب را با آب تمیز و گرم و یک پارچه تمیز بشویید. و سپس بگذارید چوب کاملا خشک شود.

پس از خشک شدن چوب، سطح آن را از نظر خراش، بریدگی یا ناهمواری های بزرگ بررسی کنید. در صورت لزوم آنها را با یک یتونه مخصوص چوب پر کنید.

 
تمیز کردن چوب قبل از رنگ آمیزی
تمیز کردن چوب قبل از رنگ آمیزی
 
  1. سنباده زدن (صاف کردن سطح چوب)

یک ماسک گرد و غبار یا ماسک تنفسی و همچنین محافظ شنوایی قرار دهید. نواحی صاف و مسطح چوب را با دستگاه سنباده زن (ماشینی) و کاغذ پوستاب سنباده 180 سنباده بزنید. هدف از بین بردن تمام پوشش ها و لکه ها از چوب نیست، بلکه صرفاً سطح را صاف کرده و مقداری “دندان” یا خراش های جزئی ایجاد می کند تا به چسبندگی رنگ کمک کند.

 
سنباده زدن با دستگاه سنباده زن
سنباده زدن با دستگاه سنباده زن
 
  1. گوشه ها را سنباده بزنید

اگر در حال سنباده زدن چوب و مبلمانی هستید که سطوح ناهموار دارند به سنباده اسفنجی نیاز دارید تا کاغذ سنباده بهتر با سطح چوب مطاقبت داشته باشد.

 
سنباده زدن با پوستاب
سنباده زدن با پوستاب
 
  1. گرد و غبار را پاک کنید

گرد و غبار سنباده را از تمام سطوح کاملاً پاک کنید. از جاروبرقی و یا دستمال کهنه استفاده نمایید. از دمنده استفاده نکنید، زیرا این کار فقط گرد و غبار را دوباره روی سطح پخش می کند. اطمینان حاصل کنید که جاروبرقی شما دارای کیسه و فیلتر است تا گرد و غبار موجود در هوا به حداقل برسد.

بعد از این که بیشتر گرد و غبار ها را با جارو برقی پاک کردید، از یک پارچه جادویی یا پارچه نخی که در آب فرو رفته و کاملا فشرده شده است استفاده کنید تا باقیمانده گرد و غبار پاک شود.

 
گرد و غبار را پاک کنید
گرد و غبار را پاک کنید
 
  1. چوب را آماده کنید

رنگ پرایمین را خوب مخلوط کرده و با قلم مو یا غلطک روی آن بمالید. پس از خشک شدن، اگر آستر روی چوب شفاف به نظر می رسد، برای بار دوم پرایمر کنید. آستر حالت و ظاهری گچی خواهد داشت اما با رنگ صاف می شود.

 
چوب را آماده رنگ کردن کنید
چوب را آماده رنگ کردن کنید
 
  1. اعمال رنگ پرایمین با غلطک (اختیاری)

برای سطوح صاف، جهت سرعت بخشیدن به فرآیند و ارائه یک سطح صاف تر، از غلطک استفاده کنید.

 
پرایمر زدن چوب
پرایمر زدن چوب
 
  1. رنگ پرایمین را سنباده بکشید (اختیاری)

اجازه دهید رنگ پرایمین کاملا خشک شود، سپس آن را قبل از رنگ آمیزی سنباده بکشید. از کاغذ سنباده 220 استفاده کنید و برای جلوگیری از پوسیدگی پرایمر، فشار کمی وارد کنید. گرد و غبار پرایمر را با یک جاروبرقی پاک کنید و سپس با کمی کشیدن پارچه کهنه روی سطح برطرف می شود.

 
سنباده زدن پرایمر
سنباده زدن پرایمر
 
  1. چوب را با قلم‌مو و یا غلطک رنگ کنید

برای سطوح بسیار نامنظم، مانند مبلمان، قالب های تاج و تزئینات، بهتر است فقط از قلم مو استفاده کنید. برای سطوحی که دارای نواحی بزرگ و مسطح هستند، استفاده از یک غلطک به شما کمک می کند تا کار را سریعتر انجام دهید.

هر بار که قلم مو را برای رنگ کردن آماده می کنید انتهای موهای قلم مو را فقط حدود 1/4 به رنگ آغشته کنید. رنگ را به چوب منتقل کنید، قلم مو را در حرکات کوتاهی که موازی با دانه های چوب است بکشید. همیشه یک لبه خیس نگه دارید تا از لکه های دور پا جلوگیری کنید. در این مرحله رنگ دوم را اضافه نکنید، زیرا ممکن است باعث پخش شدن رنگ شود.

برای رنگ آمیزی با غلطک، رنگ پرایمین را داخل سینی رنگ قرار دهید، سپس رنگ داخل سینی بریزید. غلطک را به آرامی داخل رنگ بکشید. رنگ را چند بار از شیب سینی بالا و پایین کنید تا رنگ روی پدک غلطکی پخش شود.

غلطک را به چوب منتقل کنید. رنگ را روی چوب بغلتانید و با فشار کمی شروع کنید. به آرامی فشار را بیشتر کنید تا رنگ موجود در یدک غلطک پخش شود.

 
رنگ کردن ابتدایی چوب
رنگ کردن ابتدایی چوب
 
  1. پوشش اول را سنباده بزنید

اگر برای آخرین بار سنباده زدن و رنگ آمیزی را انتخاب کنید، معمولاً می توانید به یک پوشش حتی صاف تر برسید. سنباده زدن اولین پوشش رنگ، برجستگی ها و ناهماهنگی های ایجاد شده توسط غلطک یا قلم مو را کاهش می دهد. با استفاده از کاغذ سنباده 220، به آرامی با دست سنباده بزنید یا کاغذ را به دستگاه سنباده زن بچسبانید و آن را به آرامی روی سطح بکشید. به غیر از وزن خود دستگاه سنباده زن فشاری به سنباده وارد نکنید.

پس از سنباده زدن، پارچه کهنه را باز کنید، آن را تا کنید تا چند لایه شود اما شل نگه دارید، سپس به آرامی آن را روی سطح بکشید. فشار بیش از حد روی پارچه چسبناک نتیجه معکوس خواهد داشت.

 
سنباده زدن پوشش اول
سنباده زدن پوشش اول
 
  1. لایه دوم رنگ را اعمال کنید

یک لایه نهایی رنگ را با استفاده از قلم مو ویا غلطک به دلخواه اعمال کنید. اجازه دهید رنگ طبق دستور خشک شود. در صورت امکان، قبل از استفاده، بگذارید چوب رنگ شده یک شب یا بیشتر بماند تا خشک شود. رنگ پس از خشک شدن کامل ماندگارتر می شود.

 
اعمال لایه دوم بر روی لایه اول
اعمال لایه دوم بر روی لایه اول
 

نکاتی برای رنگ آمیزی چوب

اگر چند نکته حرفه‌ای زیر را رعایت کنید به راحتی میتوانید به نتایج با کیفیت بالا برسید.

  • از قلم‌مو و غلطک استفاده کنید: قلم موها و غلطک ها نقش های مکمل هم هستند. غلطک ها به سرعت مناطق وسیعی را می پوشانند اما نمی توانند به گوشه ها برسند. برای سطوح صاف، از غلطک قطور (بزرگ) استفاده کنید. قلم موها در رنگ آمیزی گوشه ها و لبه ها خوب عمل می کنند، اما در رنگ آمیزی مناطق بزرگ زمان زیادی را صرف می کنند. قلم‌مو زدن بعد از غلطک برای از بین بردن خطوط و چکه‌ها یک تکنیک حرفه‌ای است.
  • رنگ پرایمین ها مهم هستند: پرایمرها به گونه ای فرموله می شوند که به سطوح سخت چسبیده و به رنگ سطحی ثابت برای رنگ آمیزی صاف تر منجر می شود. پرایمر همچنین به جلوگیری از چشمک زدن کمک می کند، وضعیتی که در آن نواحی رنگ نهایی به نظر می رسد که با رنگ های براق متفاوت رنگ آمیزی شده اند.

صفحه اینستاگرامی ما

صفحه تــلــگــرامــی ما