چگونه خانه خود را خودمان نقاشی کنیم
چگونه خانه خود را خودمان نقاشی (رنگ آمیزی) کنیم؟

نقاشی نمای بیرونی یا داخلی یک خانه بسیار بیشتر از آن که ظاهر آن را بهتر جلوه دهد است. یک رنگ آمیزی مناسب نیز با قرار دادن سدی پیشگیرانه در برابر باد و آب و سایر تهدیدهای آب و هوا از خانه محافظت می کند.

با توجه به زمان و سرمایه گذاری مالی که در این رنگ آمیزی خانه درگیر است، باید مراقب باشید تا اطمینان حاصل شود که به درستی و با بهترین مواد ممکن انجام شود. در غیر اینصورت زمان کار طولانی تر می شود یا خانه شما مجبور به نقاشی مجدد میشود.

اگرچه کار نقاشی ساختمان زمان بر است، اما می توانید از طریق دستورالعمل موجود در سایت کاردک نحوه نقاشی یک خانه را یاد بگیرید. فقط کافیست با مجله اینترنتی کاردک همراه شوید و از دستور العمل 1 شروع کنید. در این 12 روش موجود برای رنگ آمیزی و نقاشی ساختمان شما با انواع رنگ آمیزی با غلطک و قلمو و پیسوله را یاد میگیرید.

 

A. بخش اول رنگ آمیزی (نقاشی خانه): آماده سازی خانه برای نقاشی و رنگ کردن

در این قسمت 8 روش جهت رنگ‌آمیزی ارائه میشود که هر کدام به نوبه‌ی خود مهم هستند.

 

1 : زمان مناسبی از سال را انتخاب کنید

در هنگام رنگ آمیزی قسمت بیرونی یا داخلی خانه خود، مهم است که زمانی از سال را در نظر بگیرید که وقت کافی داشته باشید، زیرا در دمای بسیار سرد (زیر 4 درجه سانتیگراد) یا درجه حرارت بسیار گرم می تواند کار رنگ شما را خراب کند و یا نصفه کار خود را رها کنید!!!

 

بنابراین بهترین زمان برای نقاشی خانه شما در اواخر زمستان یا اوایل پاییز است. همچنین به یاد داشته باشید که پیش بینی آب و هوا را بررسی کنید تا مطمئن شوید که برای روزهایی که تصمیم به رنگ‌آمیزی دارید باران وعده داده نشده باشد. (برای رنگ آمیزی نمای بیرونی ساختمان)

 

2 : سطح و نمای خانه را تمیز کنید

اگر خوش شانس باشید، تنها آماده سازی واقعی که قبل از انجام کار رنگ آمیزی باید انجام دهید تمیز کردن سطح خانه است. برای شستشوی دیوارها از شیلنگ آب استفاده کنید و با یک برس سیم و مقداری آب گرم و صابون هر گونه خاکی سفت و سخت موجود بر روی نما را از بین ببرید.

  • حتی میتوانید از آب با فشار بالا و یا دستگاه های تمیز کننده نما استفاده نمایید تا اجسام سخت را از بین ببرید.
  • توجه داشته باشید که از بالا به پایین تمیز کنید و بعد از خشک شدن کامل سطح اقدام به رنگ آمیزی نمایید.

 

3 : هر نقص موجود بر روی دیوار را بردارید

اگر هر نوع نقاشی قدیمی و معیوب روی سطح خانه شما وجود دارد، قبل از ادامه کار باید آن را بردارید. این موارد شامل هر رنگ شل، تاول زده یا خرد شده و هر چیز دیگر میشود. پاک کردن رنگ قبلی خیلی مهم میباشد.

  • عدم برداشتن رنگ قدیمی و یا تراشیده شده قبل از شروع کار، مانع چسبیدن رنگ تازه به سطح خانه میشود. (استفاده از لیسه و یا کاردک)
  • میتوانید از سنباده یا پوساب برای از بین بردن رنگ های قدیمی و یا منسوخ شده استفاده نمایید. حتی از رنگ‌بر نیز میتوان استفاده کرد.
  • اگر رسوبات سنگینی از رنگ قدیمی وجود دارد که باید برداشته شود، ممکن است لازم باشد از یک دستگاه پاک کننده برقی استفاده کنید، که در اصل رنگ را ذوب می کند و سپس آن را از دیواره بیرون می کشد.

 

4 : تعمیرات لازم را انجام دهید

قبل از شروع نقاشی، باید در مورد خسارت وارده به خانه خود بررسی انجام دهید و هرگونه تعمیر لازم را انجام دهید. در ظاهر کار مشکلی است، اما اطمینان حاصل می کنید که خانه شما پس از اتمام کار رنگ آمیزی، به بهترین وجه انجام شده است.

  • در اطراف حاشیه خانه قدم بزنید و به دنبال زونه و شکاف‌ها، زنگ زدگی، کپک، پوسته پوسته شدن و غیره شوید. فقط به دیوارهای بیرونی نگاه نکنید، بلکه در زیر طاق ها و اطراف پایه ها را نیز بررسی کنید. به نواحی اطراف پنجره ها و درها توجه کنید که ممکن است خراب شده باشند و یا نیاز به تعمیر داشته باشند.
  • هرگونه کپک و زنگ زدگی باید از بین بروند و ترک های موجود بر روی دیوار باید با بتونه ها مخصوص پر شوند.
  • استفاده از پودر‌های بتونه و یا بتونه‌های آماده بهترین گزینه برای پر کردن چاله ها و ترک های سطح خانه میباشد.

 

5 : نگاه کنید که به چه رنگی نیاز دارید

بسیار حائز اهمیت است که بررسی کنید و ببینید که به چه نوع رنگی و به چه مقدار رنگ نیاز دارید تا بعد از اتمام کار مقدار زیادی رنگ استفاده نشده نداشته باشید.

  • برای تخمین مقدار رنگ مورد نیاز خود، محیط پیرامون و ارتفاع خانه را اندازه گیری کنید (به استثنای هر انتهای شیروانی) و آنها را با یکدیگر ضرب کنید. (میزان رنگ مورد نیازتان را آنلاین تخمین بزنید)
  • این عدد بدست آمده را با پوشش کف مربع مشخص شده بروی قوطی رنگی که قصد استفاده دارید، تقسیم کنید. این کار مقدار رنگ مورد نیاز را به شما می دهد (به گالن). با این وجود ایده خوبی است که برای احتیاط بیشتر یک گالن اضافی به آن عدد اضافه کنید.
  • به خاطر داشته باشید که برخی از سطح دیوارهای خارجی، مانند سنگ تراشی و گچ کاری، ممکن است به 10٪ تا 15٪ بیشتر از دیوارهای صاف به رنگ احتیاج داشته باشند.
  • مقدار رنگ به نوع پاشش رنگ و وسیله رنگ آمیزی نیز بستگی دارد که استفاده از غلطک رنگ بیشتری را نسب به قلمو استفاده میکند.

 

6 : زیرکار را آبندی نمایید

در برخی شرایط، شما نیاز دارید که قبل از شروع نقاشی، یک لایه پرایمر را روی سطح خانه خود بمالید. پرایمر پایه مناسبی برای رنگ ایجاد می کند و به ماندگاری بیشتر آن کمک می کند، زیرا از عناصر محافظت بیشتری می کند.

  • بهتر است از زیرکار قبل از رنگ آمیزی استفاده نمایید تا سطح مورد نظر آماده شود.
  • در قسمت هایی که سیاه هستند و دارای چرک میباشند حتما باید از زیرکار پرایمر استفاده شود.
  • اگر برای اولین بار چوب جدیدی را نقاشی می کنید، یا اگر به طرز چشمگیری رنگ خانه خود را تغییر می دهید، نیاز به استفاده از پرایمر دارید.
  • نوع پرایمر مورد استفاده شما به نوع رنگ بستگی دارد. اگر قصد استفاده از رنگ اکریلیک (لاتکس) را دارید، به پرایمر لاتکس احتیاج خواهید داشت. اگر قصد استفاده از رنگ روغنی (حلال) را دارید، به یک آغازگر پایه حلال نیاز خواهید داشت و در صورت استفاده از رنگ فلزی یا فوری، به یک پرایمر فلزی یا فوری احتیاج خواهید داشت.

 

7 : رنگ خود را انتخاب کنید

یک رنگ بیرونی با کیفیت بالا مانند لاتکس 100 درصد اکریلیک انتخاب کنید. این امر باعث به وجود آمدن رنگ بهتری می شود، سریع تر خشک می شود و در دراز مدت دوام بیشتری دارد و بو ندارد. حلال اکریلیک آب میباشد.

  • فکرهایی را به رنگی که برای خانه خود انتخاب کرده اید، قرار دهید. سبک خانه خود را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که رنگ موردنظر خود را انتخاب کرده اید.
  • نمونه هایی از رنگ های مورد نظر خود را تهیه نمایید و در سطح های منفور خانه استفاده نمایید. چند روز وقت بگذارید تا ببینید که هر یک از نمونه ها در چراغ های مختلف چگونه به نظر می رسند و تصمیم بگیرید کدام یک را ترجیح می دهید.

 

8 : رنگ خود را ترکیب کنید

اگر چندین قوطی رنگ خریداری کردید، باید تمام رنگهای قوطی های جداگانه را در یک ظرف بزرگ مخلوط کنید.

  • مخلوط کردن رنگ ها در کنار هم، یک رنگ یکنواخت را تضمین می کند.
  • توجه شود که زمانی میتوانید رنگ ها را با هم مخلوط کنید که پایه و حلال آنها یکسان و از یک نوع جنس باشند.
  • قوطی های رنگ اصلی را نگه دارید. به این ترتیب، اگر رنگ دیگری از آن باقی مانده باشد، می توانید آن را دوباره داخل قوطی های اصلی بریزید و آنرا نگهدارید.
  • در این مرحله به منظور رنگی نشدن وسایل میبایست پارچه‌ای بر روی وسایل انداخته تا رنگی نشوند. (استفاده از کاور رنگ)

 

B. بخش دوم رنگ آمیزی : رنگ کردن سطوح خانه

جهت رنگ کردن سطوح خانه به 4 روش ارائه شده در زیر توجه نمایید.

 

رنگ‌آمیزی (نقاشی) سطوح خانه

 

1. تصمیم بگیرید از چه روشی برای رنگ آمیزی میخواهید استفاده نمایید

اینکه برای رنگ آمیزی خانه خود از یک قلمو، غلطک یا پیسوله استفاده کنید، درنهایت ترجیح شخصی است. هر روش مزایایی را دارد، استفاده از قلم‌مو کنترل بیشتری بر روی نقاشی می دهد، استفاده از غلطک کار را کارآمد‌تر می کند و استفاده از اسپری رنگ پوشش سنگین تری را فراهم می کند.

  • استفاده از قلمو: بسیاری از افرادی که برای اولین بار خانه های خود را نقاشی می کنند، ترجیح می دهند از یک قلمو استفاده کنند، زیرا این امر شما را مجبور می کند بسیار دقیق باشید و کنترل هر اینچ مربع خانه را به شما می دهد.
    برای استفاده: قلمو خود را در رنگ آغشته کنید تا موهای قلمو در نیمه راه قرار گیرند. قلم مو را در مقابل دیوار در چند نقطه در یک خط افقی لمس کنید. برگردید و به جلو و عقب نقاشی کنید تا نقاط خالی را پر کنید و حتی یک پوشش نیز فراهم کنید.

  • استفاده از غلطک: برای استفاده از غلطک به یک سینی غلطک نیاز دارید تا رنگ موردنظر را روی سینی غلطک خالی کرده و سپس غلطک را روی سینی غلطک بمالید تا رنگ را جذب کند و سپس به صورت بالا به پایین بروی دیوار بکشید.
  • استفاده از پیسوله یا اسپری: برای استفاده از پیسوله رنگ، رنگ انتخابی خود را درون مخزن پیسوله بارگیری کنید. پیسوله را به صورت قائم و در حدود 0.3 متر (30 سانتی‌متر) از دیوار دور نگه دارید. اسپری را به آرامی به جلو و عقب حرکت دهید، حرکت را قبل از کشیدن ماشه شروع کنید تا در هنگام اسپری کردن از رسوبات سنگین در یک ناحیه جلوگیری شود. اطمینان حاصل کنید که در هر اسپری کردن جدید تقریباً 8 اینچ (20.3 سانتی متر) با قطعه قبلی همپوشانی داشته باشد.

 

2 : حاشیه ها را رنگ کنید

قبل از کار رنگ آمیزی، تمام حاشیه های خانه خود را رنگ کنید. این روش، بخش عمده ای از کار را از بین می برد و همچنین روند را سرعت می بخشد زیرا نیازی به جابجایی بین رنگ ها نیست. هنگام نقاشی حاشیه های خانه خود (یا هر ماده خارجی نمای اصلی خانه شما را پوشش می دهد) چندین قانون وجود دارد که باید به آنها رعایت کنید:

از بالا به پایین کار کنید: همیشه هنگام نقاشی از بالا به پایین و از چپ به راست کار کنید. کار کردن از بالا به پایین به شما امکان می دهد تا هر نوع رنگی را که در هنگام کار به پایین کار می کنید، بپوشانید. در حالی که رفتن از چپ به راست به شما کمک می کند تا نقاط مختلفی را که ممکن است از دست داده باشید به سرعت شناسایی کنید (این مربوط به واقعیت است که می خوانید) از چپ به راست، بنابراین مغز شما برای پردازش بهتر اطلاعات از این طریق برنامه ریزی شده است.

خورشید را دنبال کنید: سعی کنید کار نقاشی خود را طوری برنامه ریزی کنید که در طول روز به دنبال آفتاب باشید و منتظر باشید تا آفتاب صبح رطوبت شبانه را از دیوارها خشک کند. شما می خواهید در طول روز و به دور از نور مستقیم خورشید در سایه کار کنید، زیرا این می تواند بر کیفیت نتیجه نهایی تأثیر بگذارد.

مراقب استفاده از نردبان باشید: بسیار مهم است که هنگام استفاده از نردبان ها، به خصوص ناهمواری ها، بسیار مراقب باشید هرگز نباید در هنگام ایستادن بر روی نردبان به بیش از یک بازو برسید. در عوض، شما باید تا آنجا که می توانید در یک نوار افقی نقاشی کنید، سپس نردبان را به سمت آن حرکت دهید تا به همان خط ادامه دهید. اطمینان حاصل کنید که نردبان شما از یک سمت به سمت دیگر کج نمی شود و تقریباً 1/4 از کل طول آن به دور از پایه خانه استراحت می کند.

 

فروش‌های ویژه فروشگاه اینترنتی کاردک را از دست ندهید؛ هر روز تا 30 کالا با تخفیفات و قیمت‌های استثنایی

 

3 : از چند دست برای رنگ آمیزی استفاده نمایید

زمانی که یک بار خانه خود را رنگ کردید، بهتر است که یک دست دیگر هم رنگ آمیزی کنید تا نتیجه مطلوبی را بگیرید.

  • این کار پوشش بیشتری به سطح رنگ امیزی میدهد و نواحی که کمتر رنگ شده اند را بهبود میدهد.
  • زمانی که رنگ قبلی شما مشکی و رنگی غیر از سفید بوده و اکنون تمایل به سفید کردن دارید، نیاز دارید تا چند دست رنگ آمیزی کنید تا سایه رنگ قبلی از بین برود. در این مورد استفاذه از پرایمر یا زیر کار بسیار ضروری است.

 

4 : چهارچوب ها و قسمت های تزئینی را رنگ کنید

پس از اتمام حاشیه ها و رنگ آمیزی سطوح، زمان آن رسیده است که به عقب برگردید و تزئینات را بکشید. چه به همان رنگ سطوح خانه باشد یا نباشد. این می تواند بسیار وقت گیر باشد، اما واقعاً کار رنگ شما را به زیبایی حرفه ای میکند.

  • یک قلم مو معمولاً برای نقاشی حاشیه ها توصیه می شود. زیرا به شما امکان می دهد دقیق باشید اما یک غلطک کوچک 5 سانتی متر می تواند به سرعت بخشیدن شما کمک کند، به خصوص در چارچوب‌های داخلی و پنجره ها کمک میکند.
  • در این قسمت هم از بالا به پایین رنگ آمیزی کنید.
  • هنگام نقاشی چارچوب های پنجره باید یک لایه پلاستیک و یا نوار جهت جلوگیری از رنگی شدن شیشه ها استفاده نمایید.
  • هنگام نقاشی به آسترهای پنجره توجه ویژه ای داشته باشید، زیرا اینها بار هوایی بدی را تحمل می کند و می توانند فرسوده تر از مناطق دیگر باشند. در صورت لزوم به آنها 2 یا 3 دست رنگ بپوشید و رنگ زیرین را فراموش نکنید.
  • جهت رنگ درها بهتر است دستیگره ها را جدا کنید و سپس اقدام به رنگ آمیزی نمایید.